Sunday 3 July 2011

Bayi yang Tertua Di Dunia

Pernah tak korang nampak bayi yang berumur 26 tahun kat kawasan korang? Kalau tak pernah jumpa, korang boleh tengok kat sini. Bayi yang tertua di dunia bernama Jerly Lyngdoh, anak lelaki kepada keluarga petani kat Meghalaya, Utara India. Saiz badannya hanyalah berukuran 2 kaki 9 inci ataupun 84 cm tinggi dan kepalanya tak pernah membesar lebih daripada kepala kanak-kanak yang berumur purata 2 tahun. Karakter orang dewasa yang ada padanya hanyalah giginya, apabila dia membuka mulutnya, korang akan nampak susunan gigi sama seperti orang dewasa.




Berat badan Jerly ialah 22 paun ataupun seberat 9.9kg dan kelakuannya sama seperti kanak-kanak yang berusia 2 tahun di kawasan kejiranannya. Mentalnya, kemampuan untuk bercakap, gerak isyaratnya, reaksi, dan pakaiannya, telah menunjukkan dia merupakan orang dewasa yang berumur 26 tahun yang terperangkap di dalam badan budak yang berusia 2 tahun dan kelihatannya akan terus menerus hingga akhir hayatnya.


Tiada ubat untuk keadaanya, tiada rawatan yang boleh dilakukann untuk menyembuhkan Jerly, dan tak ada doktor yang tahu bagaimana untuk mempercepatkan pembesaran mental dan fizikalnya. Berdasarkan perubatan, Jerly Lyngdoh, menderita simtom kelenjar yang jarang dijumpai yang dipanggil 'pan-hypo pituitarism' yang membuatkan hormon untuk tumbesaran Jerly 'disembunyikan' dari kelenjar Pituitary di dalam kepalanya. Keadaan yang agak malang ini bertentangan dengan  ketidaknormalan progeria yang mana mangsa membesar dengan cepat.


*agak2 kalau dia dah berumur 70 tahun macam mana eh?


2 comments:

GKA said...

nie bukan baby dah nie

M.Z's Site said...

@GKA:
tau tak pe..

Post a Comment